Wit Weekend in Peisey - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Naomi Heijstek - WaarBenJij.nu Wit Weekend in Peisey - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Naomi Heijstek - WaarBenJij.nu

Wit Weekend in Peisey

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

21 Maart 2006 | Frankrijk, Chambéry

Hoi lieve mensen, daar ben ik eindelijk weer na een drukke week. Ik wilde ook even wachten tot ik meer foto’s had om te laten zien, maarja de rest heeft het ook erg druk dus jullie zullen het hiermee moeten doen, al geven deze foto’s ook al een erg goede indruk! :)

Even voor de duidelijkheid: vorig weekend hebben we met de hele klas (op 2 na) in het (extra) huis van één van onze leraren gezeten, midden in de bergen, tussen bergen met sneeuw!!! :D Dat was een erg welkome afwisseling van de vaak toch een beetje saaie weekenden hier!

Vrijdag leek eerst alles mis te gaan; het begon er al mee dat de trein naar Landry niet reed. Er was door een hevige sneeuwstorm een rots op de rails gevallen, die inmiddels wel weg was, maar de kabel was ook kapot. Daardoor kon een andere trein uit Parijs geen kant meer op, en die blokkeerde dus de weg voor onze trein. Gelukkig konden we om 13.00 alsnog de trein nemen, voor het tweede deel van het traject waren bussen ingezet. Maar het station was nog een eind weg van de woning van onze leraar in Peisey-Vallandry en er konden maar een paar mensen in zijn auto, dus moest ik met een paar andere meiden gaan lopen en proberen te liften. In een superhevige sneeuwstorm welteverstaan, en omhoog met veel bochten waardoor de weg extra lang werd. Door de sneeuwstorm hadden de auto’s (zonder sneeuwkettingen, je zou toch zeggen dat ze die in zulke gebieden standaard hebben) zo al genoeg moeite om omhoog te komen, waardoor ze niet konden stoppen, en al helemaal geen extra gewicht konden hebben. Naar beneden gaan lukte veel auto’s al helemaal niet, en we hebben zelfs een auto heel gevaarlijk achteruit terug zien proberen te rijden. :shock: Na minstens een half uur zo in de kou omhoog te hebben gelopen, hadden ik en Patricia geluk; een aardige vrouw met een 4x4 auto kon ons net tussen alle boodschappen proppen. De rest heeft nog langer moeten lopen. Eenmaal in het huisje (we waren zooooo blij dat we er eindelijk waren!!!) duurde het nog even voordat de wc doorspoelde en was er de eerste dag geen warm water, omdat het huis zeker een jaar had leeggestaan en de leidingen bevroren waren. Gelukkig deed de kachel (een heel ouderwetse!) het wel en konden we redelijk snel warm eten. :)
Het huis was al een paar 100 jaar oud en zo zag het er ook uit, met veel ouderwetse rommeltjes en prulletjes. Het was ook vrij groot, met bovenin 5 grote slaapkamers. Echt een beetje een huis ook dat vooral ’s avonds doet denken aan die enge films waarin een groep jongeren ineens allerlei rare dingen overkomt… :badgrin: daar heb ik maar niet teveel aan proberen te denken!! ;)

Zaterdag zijn we eerst een beetje rustig door het dorpje gelopen, terwijl de leraar van alles vertelde over het leven in dit soort dorpjes en de skistations. Hij had genoeg sneeuwschoenen, winterjassen en eventueel zelfs broeken, handschoenen, mutsen en zonnebrillen voor iedereen!! Een beetje gek die leraar, sowieso dat hij ons daar zomaar een weekend laat blijven (’s nachts ging hij naar zijn andere huis, en hij heeft voor meer dan 200 euro eten gekocht, wat we later wel in boekenbonnen terug hebben gegeven, vonden we het minste wat we konden doen en anders wou hij het niet aannemen). ’s Middags, na een uitgebreide lunch, hebben we een wandeling door de sneeuw in het bos gemaakt, het lag echt meters hoog, op sommige plaatsen kwam het tot mijn nek!! En het zag er superprachtig uit, omdat het een rustig dorpje was met (op dat moment) weinig toeristen was alles nog stralend wit, het leek net Narnia!! :D Natuurlijk konden we het niet laten om elkaar met sneeuw te bekogelen en in de witte bergen te duiken. :P De leraar liet ons nog een plek zien waar een paar dagen geleden een lawine was geweest, je kon het goed zien aan de opgehoopte sneeuw, de geknakte bomen en de bedolven (lege) huisjes. Hij zei zelfs nog, heel serieus, dat als we luid gerommel hoorden we snel weg moesten daar, dus helemaal zonder gevaar was het niet!! ’s Avonds hebben we Frans gescrabbeld (nog best lastig!), gedanst op muziek van lekker ouderwetse cassettebandjes (de Backstreet Boys en Da Hool, woohoo!!) en, jawel, wijn gedronken! Ook dat had de leraar voor ons gehaald!! :D

Zondag moesten we al om 7 uur op om om 8 uur bij een kaasboer te kijken hoe ze hier de kaas maken (op ambachtelijke wijze dus ;) ). Erg interessant, maar een beetje vroeg en die kaaslucht op de nuchtere maag is ook niet echt geweldig… De kaasboer had ook koeien, die ons allemaal begroetten door ons hun ontlasting toe te werpen. :? Er was ook een klein kalfje van pas één dag oud, keilief! :) De leraar vertelde dat sommige mensen daar maar 4 koeien ofzo hebben en daar gewoon mee in huis wonen, dat was volgens hem ‘echte liefde’, de belangrijkste les die hij ons dat weekend wou leren. ;)
Na het ontbijt (eindelijk!!!) gingen we met de téléphérique (soort skilift) naar boven, naar de skistations, ingedeeld in Engelse, Italiaanse en Nederlandse gedeelten. Van daaruit hebben we ruim een uur naar boven gelopen, en de leraar liet ons zelfs dwars door een skihelling heen lopen, waar de skieërs constant naar beneden kwamen gesjeesd en ons bijna omver skieden. :? Op dat moment vonden we hem echt niet goed bij zijn hoofd en onverantwoordelijk, maar blijkbaar was het bedoeld om te laten zien hoe slecht het daar geregeld is, geen paden voor voetgangers en dus helemaal gevaarlijk voor oudere mensen en kinderen. De terugweg ging gelukkig makkelijker, bergaf ook natuurlijk en een deel met de gratis pendelbusjes, maar na een lange dag lopen in de sneeuw waren we blij dat we weer ‘thuis’ waren. Ik hielp dit keer mee met koken, maar het duurde nogal lang doordat we ondertussen aan het kletsen en gek doen waren. Helaas kwam de door de Spanjaarden geïmproviseerde Sangria door de lange dag en de lege maag extra hard aan en heb ik het diner zelf niet meer mee mogen maken; ze hebben me naar bed moeten brengen. :oops:

Maandagochtend hebben we nog even in het dorpje rondgelopen, daarna mochten we gaan langlaufen!! Gratis, omdat de vrouw van de leraar daar werkte!! :D Het was even wennen, ik heb ooit wel geskied maar dat is niet helemaal hetzelfde en bovendien al lang geleden, maar het ging steeds beter en was erg leuk!! Bovendien scheen het zonnetje en heb ik ook nog een beetje kleur opgedaan!:) Alleen het dalen bleef lastig…ik heb er een paar blauwe knieën aan overgehouden!
Voor de terugweg had ik geluk; ik mocht met een paar anderen mee in de auto naar het station, de rest moest weer liften. Uiteindelijk was ik om een uur of 7 thuis, moe maar voldaan. :) Het waren lange dagen en af en het was af en toe flink koud, maar het was erg interessant, we hebben veel leuke dingen gedaan, lekker veel bewogen, en het heeft het groepsgevoel echt versterkt!! :) Ik kan er weer even tegenaan!! ;)

Miss you all!!!

Heel veel kusjes, Naomi

• 21 Maart 2006 - 15:48

Roel:

Heej meis,

Wat een geweldig weekend!!! Onvoorstelbaar, ben nu echt helemaal mega jaloers!! Aruba mag dan wel zon hebben, de fotos zien er 10 keer beter uit als hier ;). Ben blij dat je het nu zo naar je zin hebt!! Veel liefs en knuffels,

Moi

ps; mon message prochaine est en francais, I'll try :P

• 21 Maart 2006 - 18:46

Mur:

Hoi Meis,
    Ow wat ben ik jaloers op dat weekend!! Wes heeft ook al van die moie bergen en sneeuw in het echt gezien, ik wil ook...
    Fijn dat het nu ff mee zit, echt super tof voor je.
    Miss ya!

Kuss Mur

• 21 Maart 2006 - 20:14

Bournemouth's Katie:

Hey meis,

Nog een paar nachtjes slapen en dan komen laten wij de saaie lui daar eens even zien wat feesten is!

Wij hebben er allemaal errug veel zin in en meid, wat kijk ik er naar uit je weer te zien!

Kannie wachten!!!!!

Dikke kus,