The end of ETM... :( - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Naomi Heijstek - WaarBenJij.nu The end of ETM... :( - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Naomi Heijstek - WaarBenJij.nu

The end of ETM... :(

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

02 Juni 2006 | Frankrijk, Chambéry

Helaas, dit wordt waarschijnlijk mijn laatste berichtje...misschien ga ik nog terug naar Bournemouth in augustus, maar mijn 'officiële' tijd in Engeland en Frankrijk zit erop. :( Ik mis het allemaal nu al, de hele evaring en natuurlijk alle leuke mensen die ik heb leren kennen. Ik hoop dat ik in elk geval met sommigen van hen nog contact houd!! En dat alle beloftes van mensen die hierheen willen komen en uitnodigingen om in allerlei landen te komen logeren waar gemaakt worden!!! Vreemd hoe je met sommige mensen in zo'n korte tijd toch een best hechte band kan krijgen, misschien wel omdat je allemaal in dezelfde situatie zit.

Ik heb in elk geval superveel meegemaakt en superveel geleerd dit jaar, op allerlei gebieden. Ik denk zelfs dat ik meer meegemaakt en geleerd heb dan in de afgelopen 5 jaar in Raamsdonksveer. Ik heb geleerd dat ik zelfstandig kan zijn, op mezelf kan wonen, in mijn eentje ergens heen kan gaan waar ik niemand ken en daar een leventje opbouwen. Ik heb de cultuur van Engeland en Frankrijk écht leren kennen, en snap nu waarom iedereen zo'n hekel heeft aan Fransen haha (al denk ik dat het ook aan de streek ligt, mijn ervaring is dat ze in het noorden een stuk vriendelijker zijn). Maar ik heb ook veel geleerd over de culturen van alle medestudenten (vooral de Spaanse cultuur). Ik durf nu eindelijk te zeggen dat ik vloeiend Engels en Frans spreek, al is het natuurlijk nooit perfect (vóór dit jaar had ik nog wat moeite met academisch Engels en de Franse straattaal), maar ook mijn Spaans is weer flink opgehaald en ik ken een paar woordjes Fins, Italiaans en Chinees. Natuurlijk heb ik ook veel geleerd op het gebied van toerisme, management en marketing (daar ging het uiteraard om). En, wat voor mijzelf erg belangrijk was, ik heb veel (meer) mensenkennis opgedaan, mijn algemene ontwikkeling omhoog gehaald, en vooral: meer zelfvertrouwen gekregen. Ik dacht van tevoren: als ik dit kan, kan ik alles. En zo voelt het nu ook. Heerlijk! :D

Anyway, de laatste week heb ik natuurlijk nog zoveel mogelijk leuke dingen gedaan met de laatste overgebleven ETM-ers. Maandagavond hebben we wat gedronken voor het afscheid van Ana Maria en Manu (Manu kwam nog wel terug, maar pas als ik weg was). Dinsdag was een rustig dagje, maar woensdag zijn we weer met z'n allen naar RDC (en Opera) geweest, wat erg gezellig was en weer een uur of vier 's nachts werd.

Donderdag was het prachtig weer en zijn Anna, Elisabetta, Fran en ik door de omgeving van Chambéry gaan wandelen. Nooit geweten dat er zo'n mooi bos met watervalletje en bloemenvelden bij Chambéry lag!! Zonde dat we dat nu pas ontdekten. 's Avonds kwamen Fran en Elisabetta bij mij een DVD kijken, Charlie & The Chocolate Factory (de 'nieuwe' met Johnny Depp). Daarna nog wat gekletst en foto's gekeken, het was zo gezellig dat het ineens al half 2 was terwijl we de volgende dag om kwart voor 8 op de uninversiteit moesten zijn! We mochten namelijk van die aardige leraar gratis(!) mee naar Walibi, waar een andere klas uitleg zou krijgen over management en marketing van een pretpark. Elisabetta kwam helaas uiteindelijk niet mee, maar het was erg leuk met Fran en Anna. Ondanks dat het een klein park was en er eigenlijk maar 3 of 4 écht leuke attracties waren, hebben we veel lol gehad. :) 's Avonds zouden we weer uitgaan, maar na erg lang wachten op Fran en Belen waren Elisabetta en ik het om 1 uur zat en zijn we samen naar RDC gegaan. Maar Elisabetta moest om 2 uur naar huis omdat ze de volgende dag vroeg op moest, en ik rekende er niet meer op dat de anderen nog zouden komen, dus ben ik ook weggegaan. Wat denk je, lig ik net op bed, smst Fran dat ze er zijn!! Zucht. :?

Zaterdag was het weer heerlijk warm dus zijn we naar het Lac Du Bourget gegaan, met een klein grasveld en strandje, waar we heerlijk in onze bikini (en zwembroek) hebben gelegen en zelfs nog even het water zijn ingegaan. 8) 's Avonds zouden we weer uitgaan, maar...dit keer verpestte ik het zelf. Na wat sterk bier thuis ging ik naar Anna, waar Fran en Elisabetta ook waren, om verder te kletsen en in te drinken. Tot ik op een gegeven moment lam op bed lag, misselijk werd en naar de wc moest...en ze me uiteindelijk op een extra matras van Anna hebben gegooid. :oops: Mijn laatste avond uit en ik heb het zelf verpest!! :( :cry:

Zondagochtend heb ik afscheid genomen van Elisabetta, zondagmiddag kwamen mam en Hans en kon ik helaas niet met de rest mee naar het park. Maandag moest er een hoop geregeld worden en hebben we de spullen die niet mee naar huis hoefden naar Fran en Anna gebracht. 's Avonds ben ik nog wat gaan drinken met Fran en Belen in O'Cardinals, een Ierse Pub, om afscheid te nemen. He was weer gezellig en we bleven tot een uur of half 2, toen de pub dicht ging. Ik kon me natuurlijk weer niet goed houden...

Dinsdag konden we pas om 11 uur weg, omdat ik mijn modem pas om 10 uur kon inleveren (maandag was de winkel dicht). Na een lange reis waren we om een uur of 11 's avonds in het koude, grauwe, regenachtige Raamsdonksveer...maar inmiddels ben ik alweer een beetje gewend. :)

Ik heb de smaak van het reizen in elk geval flink te pakken en hoop over een tijdje weer naar het buitenland te gaan, misschien zelfs om er te gaan werken!! Who knows!!

Bedankt voor al jullie steun dit jaar en alle lieve berichtjes, kaartjes en e-mailtjes!!! :D

Heel veel liefs, knuffels en kusjes van Naomi!!!

  • 02 Juni 2006 - 13:35

    Ping:

    Heej lieve Pong,

    Wat een geweldig jaar heb je achter de rug, onvoorstelbaar wat je allemaal hebt meegemaakt!! En ben heel blij dat je dat met ons gedeeld hebt via deze site. Nog maar even en dan zie ik je weer, dan ben ik ook weer in NL. Veel liefs, een knuffel en er rest me nog maar 1 ding te zeggen;

    Welkom thuis Pong, welkom thuis!!!!!

  • 02 Juni 2006 - 15:03

    Manon:

    Hallo Naomi!
    Zo te horen neem je heel wat ervaringen mee naar huis. Heb je al enig idee wat je volgende uitdaging wordt? Mijn plekje voor ETM is geloof ik nog vrij maar ik twijfel heel erg, zeker toen ik hoorde dat de inschrijffee's zo onwijs verschillen van elkaar. Wat oneerlijk voor de NL-ers! Maar jij hebt het iig goed afgerond. Top!

    Succes met alles hierna,
    groet Manon Verhoeven

  • 04 Juni 2006 - 14:14

    Pap:

    goed gedaan jochie,je ziet nu en hebt ervaren dat er een heleboel mogenlijk is in je leven en deze ervaringen helpen je een goed eind op weg.ga zo door en neem geen genoegen met minder als het beste,je bent het dubbel en dwars waard. !!!ben heel erg trots op je,liefs en dikke kus,pap

  • 18 Augustus 2006 - 02:44

    Katie:

    Hey meis,

    Zit ik als sterke, onafhankelijke vrouw (ahum) zowat met tranen in mijn ogen als ik je berichtje lees. Het feest der herkenning... Ik begrijp precies wat je bedoelt en kan me er geheel bij aansluiten... Enne, zoek een zonnig plekje uit voor je volgende avontuur, dan kom ik je zeker opzoeken!

    Een hele dikke knuffel uit Melbourne,
    Katie

    P.s. Succes met de laatste loodjes voor de dissertation! Zet 'm op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 65477

Voorgaande reizen:

21 Januari 2015 - 21 Januari 2016

Nieuw Zeeland en Australië

04 April 2007 - 04 November 2010

Club Med

15 September 2005 - 15 November 2006

Master European Tourism Management

Landen bezocht: